Smitteverntiltak på arbeidsplassen
Hvordan sikrer vi egentlig arbeidsplassen mot eventuell smittespredning? Vi har samlet noen tips til hvordan du best mulig kan beskytte både ansatte og kunder i hverdagen.
Rengjøring av overflater
Gode, effektive rutiner for rengjøring og desinfeksjon av overflater er viktig for å hindre spredning av koronaviruset. De samme prosedyrer for renhold gjennomføres som før, men frekvensen bør økes, spesielt på kontaktpunkter som berøres hyppig. Skrivebord, dørhåndtak og armlener er eksempler på flater som bør vaskes ofte.
Kluter og mopper i mikrofiber rengjør svært effektivt og godt, og vil med riktig bruk redusere bakterier og smuss med 99%. Kombiner gjerne mikrofiber med miljøvennlige rengjøringsmidler, nå som hyppigheten på vasking øker. Engangskluter kan også være et godt alternativ.
Rengjøring av tekstiler kan følge ordinære rutiner. Tekstiler som benyttes av flere, for eksempel håndklær, bør rengjøres på minimum 60 grader.
Når vil det være behov for desinfeksjon?
Smitte med SARS-CoV-2 skjer fortrinnsvis ved nær kontakt med en smittet person, når man blir eksponert for dråper som inneholder virus fra luftveiene. God håndhygiene og hyppig rengjøring forebygger smitte etter kontakt med forurensede gjenstander eller flater.
Ordinær rengjøring av overflater er tilstrekkelig for å redusere smitterisiko i bedrifter utenfor helsetjenesten. Desinfeksjon bør ikke benyttes i virksomheter som ikke benytter dette under ordinære omstendigheter.
Kjemiske desinfeksjonsmidler kan virke skadelig på både mennesker og miljø, og skal derfor kun benyttes når det er nødvendig. Desinfeksjon av overflater erstatter ikke rengjøring, men kan benyttes som et supplement.
Desinfeksjon bør helst utføres på rene flater. Mikrofiber er derfor et foretrukket valg til rengjøring av overflater før desinfisering.
Utsatte smittepunkter
Dørhåndtak og heisknapper er spesielt utsatte punkter for smitteoverføring. Bruk hansker, et papirlommetørkle eller albuen når du skal åpne dører eller trykke på heiseknapper.
Det samme gjelder kaffemaskiner. Hvis du ikke bruker hansker eller papir når du trykker på tastene på kaffemaskinen, eller heller av kaffetrakteren eller vannkokeren, må hendene vaskes før og etter berøring.
Generelt bør renholdet i kantine og felles kjøkken intensiveres. Alle ansatte bør vaske hender både før og etter besøk i kantinen. Vurder også om dere bør benytte flere engangsartikler.
Mobiltelefoner og nettbrett er andre kilder hvor virus og bakterier lett samler seg. Tenk over hvor du legger fra deg telefonen. Unngå at den legges på flater som andre tar tatt på. Mobiltelefon og datamaskin bør rengjøres ofte. Bruk desinfeksjonsmidler som er beregnet på disse produktene, ikke vann. Sprit kan brukes, men vær forsiktig med væskemengden.
God håndhygiene
I tillegg til å holde avstand til andre personer, er ett av de viktigste tiltakene for å hindre smitte av koronaviruset å vaske hendene ofte. Vask hendene grundig, i minst 30 sekunder, med såpe og vann, særlig etter hosting eller nysing, etter toalettbesøk, før tilbereding av mat, før måltider, etter kontakt med dyr og ellers ved synlig skitne hender. Det anbefales genrelt å vaske hendene når man kommer inn etter å ha vært ute blant folk.
Dersom du ikke har såpe og vann tilgjengelig, er håndsprit med minimum 70 % alkohol et effektivt middel mot koronaviruset. Hånddesinfeksjon er et godt alternativ til vanlig håndvask.
Unngå å hoste eller nyse direkte på andre, eller i hendene. Forsøk å hoste eller nyse i et papirhåndkle eller i albuekroken.
Unngå å ta deg i ansiktet. Da hindrer du indirekte kontaktsmitte fra hendene til øyne, munn og luftveier. Styr også unna lufttørkere på toaletter – når du putter hendene dine under tørkeren kan eventuelle virus spres opp i ansiktshøyde.
Smitteverntiltak på kontoret
Forsøk å ikke dele arbeidsplass med andre. Dersom bedriften opererer med free seating, bør kontaktflater rengjøres både ved ankomst og når man forlater kontoret. Unngå også å dele tastatur eller mus med kollegaer.
I tette kontorlandskap kan det være enklere å holde god nok avstand til kollegaene ved hjelp av skillevegger. Her finnes det smarte modulsystemer som kan monteres på få minutter, uten bruk av verktøy. Disse skillevegger gir i tillegg god støydemping i lokalet.
Vurder smittefaren ved besøk hos kunder og samarbeidspartnere. Hovedregelen er at det skal være minst 1 meter mellom personer, dette gjelder både mellom ansatte og mellom ansatt og kunde. Reduser gjerne antall kundemøter, og benytt videokonferanser eller annen digital kommunikasjon når det er mulig. Dersom møter likevel er nødvendig, finnes det praktiske smittevernskjermer i plexiglass spesielt tilpasset møterommet.
Smitteverntiltak i butikk, serviceyrker, behandlingssteder, skoler og barnehager
I butikker og resepsjoner hvor det er hyppig kontakt mellom ansatte og kunder, kan det være lurt å montere plexiglass foran skranken, for å beskytte de som ekspederer mot potensiell smitte. Gulvmerking er et annet effektivt tiltak, for å gjøre det enklere for kundene å holde avstand.
Ønsker du å informere om hvilke tiltak som gjøres i virksomheten, kan dette med fordel gjøres digitalt. Informasjonsskjermer bidrar til å formidle god og viktig informasjon på en effektiv og iøynefallende måte. Med digital skilting kan du enkelt publisere og endre innhold på dine skjermer.
DIGITAL SKILTING: Eksempel på hvordan digital skilting kan være en nyttig kanal for å formidle viktig informasjon.
Munnbind og åndedrettsmasker kan være aktuelt i ekelte bransjer, men husk at dette ikke erstatter andre smitteforebyggende råd om hånd- og hostehygiene, og å opprettholde avstand mellom personer der det er mulig. Unngå å berøre munnbindet med hendene når det er på, uten at hendene først er vasket eller desinfisert.
Flere smittevernprodukter kan profileres med bedriftens eget design. Som for eksempel desinfeksjonsservietter pakket enkeltvis med spesialtilpasset design på papiret rundt serviettene og på esken, en praktisk hygienenøkkel som gjør at du kan åpne dører og trykke på knapper kontaktløst, eller et bord med integrert pumpeflaske for hånddesinfeksjon.
HYGIENISK PROFILARTIKKEL: Hygienenøkkel er et enkelt, men effektivt verktøy som gjør at du kan åpne dører og trykke på knapper uten direkte kontakt med hendene. Kan dekoreres i bedriftens firmaprofil.
Kilde: FHI