Tips fra kontorteamet: Samle innkjøpene!
Samler du innkjøpene når du først skal bestille får du færre fakturaer og færre leveranser. Det er mer bærekraftig, både for bedriften og for miljøet.
Kontorteamet til Wittusen & Jensen består av flere rådgivere som hver dag jobber for at du som kunde skal få en enklere hverdag når du handler kontorrekvisita. Her kan du bli litt bedre kjent med dem og måten de jobber på.
– Hva er deres beste råd til kundene når de skal bestille kontorrekvisita?
– Produkter innen segmentet kontorrekvisita er ofte ikke så kostbare i seg selv, men kostnadene i forbindelse med bestillingen er den samme som for dyrere varer. Det er derfor lurt å samle innkjøpene når du først skal bestille, så får du færre fakturaer og færre leveranser, som igjen påvirker miljøet positivt, forteller salgssjef Jan Ole Nerhus. – Det er ikke bare prisen på produktet som avgjør hva som er mest lønnsomt. Om en kulepenn koster 10 eller 11 kroner betyr egentlig ikke så mye. Tiden man bruker på å bestille varene, ta imot varene når de kommer og betale fakturaen utgjør en større sum i totalen enn prisen på det ene produktet.
– Innkjøp og håndtering av forbruksvarer til arbeidsplassen kan være tidkrevende. Derfor er det en økonomisk fordel å samle mest mulig av sine innkjøp hos én leverandør. Du sparer både penger, miljø og ressurser, og frigjør dermed tid til dine kjerneoppgaver. Se gjerne litt frem i tid med hensyn til hva dere forbruker, for å få med mest mulig i én bestilling. I nettbutikken vår har vi en fin funksjon som heter «Handleliste». Dette er din personlige handleliste hvor du kan legge til produkter etter hvert som dine kollegaer sier fra hva de ønsker eller mangler. Et godt tips er å alltid sjekke om man blant annet har nok kopipapir og kaffe før man sender inn bestillingen, sier Account Manager Kjersti Krosby.
– Hvorfor ikke snakke med kollegaen din i markedsavdelingen eller på lageret, så dere kan bestille det dere trenger hos samme leverandør? Wittusen & Jensen har mye mer enn bare kontorprodukter. Visste du for eksempel at vi også leverer produkter innen kantine og catering? Vi har alt du trenger til spiserommet, som engangsartikler, lys og servietter, enkle matvarer og drikke. Det er lurt å velge en leverandør som har alt på ett sted, og som har gode rutiner slik at det er enkelt å bestille, enten det er via nettbutikken, kundeservice eller sin egen kontaktperson. Vi jobber mot at du skal få kjøpt alt du trenger hos oss, og tar gjerne en utfordring hvis det er noe du ikke får tak i, fortsetter Nerhus.
HOT TIPS: Et godt tips fra kontorteamet er å alltid sjekke om du har nok kopipapir og kaffe før du sender inn en bestilling.
Standardisert sortiment
Kontorteamet forteller også at det er lurt å standardisere sitt sortiment, slik at man ikke kan velge mellom 17 forskjellige kulepenner når man bestiller. Hvis man lander på to som de ansatte kan velge mellom så vil det bli mindre kast, mer effektivt innkjøp og ikke så mye som ligger og støver ned fordi det bare er en person som bruker akkurat det produktet.
– Vi kan hjelpe til med å velge et riktig sortiment, med hensyn til både pris og hvilken kvalitet du egentlig trenger. Vi kan gi gode råd om hvilken kvalitet man trenger for at produktet skal tjene til sin hensikt – uten at man betaler unødvendig mye, sier produktsjef Beathe Wie.
Verdens beste kundeservice
– Hva gjør at dere som kontorleverandør skiller dere ut fra resten av markedet?
– I utgangspunktet er alle leverandører av kontorrekvisita relativt like hverandre. Produktene er ikke unike, så en av tingene som kanskje skiller oss fra andre er at vi har verdens beste kundeservice! Våre kundeveiledere er alltid klare til å ta imot bestillinger eller hjelpe deg med å spore varene dine. Vi jobber hardt mot at vår kundeservice skal være markedets beste, sier Nerhus.
– Hos oss har du en egen kontaktperson som alltid er klar for å hjelpe deg, og som ønsker å gjøre det beste for deg og ditt firma. Ringer du sentralbordet eller sender en e-post til kundeservice blir du videreformidlet til rett kontaktperson, om du ikke allerede har en, opplyser Krosby. – Vi gir deg personlig service, og vi ønsker å bidra til at du og ditt firma skal ha en så smidig hverdag som mulig. Vi ville ikke vært den leverandøren vi er uten alle menneskene som er glade i jobben sin og vil gi hver kunde best mulig service.
– Alle som jobber i Wittusen & Jensen er veldig samvittighetsfulle når det kommer til å levere høy kvalitet på både varer og kunnskap. Vi er opptatte av at ting skal være realt og skvært og i orden, og at vi har gode rutiner for alt vi gjør. Det er ikke noe tull med Wittusen & Jensen. Vi har jo 125 års erfaring! sier Nerhus.
BRENNER FOR KONTORREKVISITA: Beathe Wie, Kristoffer Sandaker, Jan Ole Nerhus, Kjersti Krosby, Frank Roger Malnes, Jane Andersen, Gine Skogland og Ronni Johnsen er en del av kontorteamet til Wittusen & Jensen.
Alt du trenger til arbeidsplassen
Kontorteamet forteller at alle passer som kunde hos Wittusen & Jensen, uavhengig av om du er stor eller liten, kontor eller butikk, om du vil handle av en selger eller på nett. De kan skreddersy løsninger for alle. Du kan til og med få en skreddersydd nettbutikk med dine egne produkter, noe som egner seg spesielt godt for kjeder og kunder som har spesialproduserte varer.
– Den typiske kontorkunden kjøper også tørkeruller og toalettpapir til kontoret eller emballasje til postrommet. De bruker ofte hele bredden av det Wittusen & Jensen kan tilby innen kontor- og forbruksvarer. Hos oss får de alt de trenger til arbeidsplassen – på ett sted, sier Krosby.
– Er det noe du ikke finner i vårt sortiment, så utfordre oss gjerne på at vi skal skaffe den varen eller det produktområdet. Det er ofte sånn vi som leverandør utvikler oss, ved at kunder spør etter nye ting. Da tar vi det ofte inn i sortimentet slik at det kan bli tilgjengelig for alle. Det gjør at vi hele tiden holder oss i utvikling til å være en totalleverandør for våre kunder. Alle våre kunder er med på å gjøre oss til en enda bedre leverandør, ved at totalen av det vi kan og kan levere blir større, forklarer Wie.
– I tillegg har vi en egen avdeling for Profil & Print, som gjør at totalpakka til Wittusen & Jensen skiller seg fra mange av våre konkurrenter. Det betyr at vi for eksempel kan trykke logo på kulepenner eller firmaprofilerte notatbøker, sier Nerhus.
125 ÅRS ERFARING: Salgssjef Jan Ole Nerhus og resten av kontorteamet er opptatte av å levere høy kvalitet, og tar gjerne en utfordring hvis det er noe du ikke får tak i.
Utfordrer leverandørene
– Hvordan jobber dere med miljø og bærekraft?
– Vi jobber hele tiden sammen med våre leverandører for å finne gode miljøvalg, og for at produktene våre skal være best mulig. Leverandørene våre er flinke til å jobbe med produktutvikling, sier kontorteamet.
– Når kundene våre utfordrer oss på miljøvennlige produkter, jobber vi for å finne de mest bærekraftige alternativene. Vi velger hele tiden den leverandøren som, også for oss, har så mye som mulig av det vi trenger på ett sted, så vi unngår for mange leveranser inn til oss, sier Wie. – Vi foretrekker også de leverandørene som er mest frempå når det gjelder teknologi og utvikling av produkter. Produktene bør være både miljøvennlige og kostnadseffektive. Mange tror at prisen går opp hvis man skal velge miljøvennlige produkter, men sånn er det ikke lenger. I dag er ofte de gode miljøvalgene like lett tilgjengelige og like bra som øvrige produkter.
– Transport er også et viktig aspekt ved det å være miljøvennlig. Har du mulighet til å få fra én leverandør i én forsendelse, er det bedre for miljøet enn å motta mange leveranser fra ulike leverandører. Det er derfor mer bærekraftig å velge én leverandør av alt man trenger til kontoret eller arbeidsplassen, oppsummerer teamet.
BÆREKRAFTIG KONTORREKVISITA: Wittusen & Jensen har penner laget av plast fra havet eller resirkulerte plastflasker.
God miljømerking
– I vår nettbutikk har vi en egen fane for miljøvennlige produkter, hvor du enkelt kan velge blant våre miljømerkede produkter. Alle gode miljøvalg er merket i nettbutikken, og det er forklart hva de forskjellige merkingene betyr. Vi har også miljøvennlige produkter som ikke er miljømerket. Et eksempel på det er kulepenner. Det er vanskelig å lage en kulepenn som kan gjenvinnes i sin helhet, derfor blir ikke de produktene svanemerket, siden de ikke er resirkulerbare på den måten at du kan kaste alt på ett sted. I stedet leverer vi penner laget av plast fra havet eller resirkulerte plastflasker eller av tre, kork eller bambus. På den måten blir det likevel et godt miljøvalg på grunn av hva som har skjedd med råvarene som brukes. Gode miljøvalg kan være så mye forskjellig, sier kontorteamet.
– Det er lett for kundene våre å holde seg oppdatert på det som skjer, gjennom våre nyhetsbrev. Vi skriver for eksempel blogginnlegg om nye direktiver hvor vi forteller kundene om hva det betyr for dem, og vi tilrettelegger sortimentet vårt etter det. Eksempler på det er de nye direktivene for engangsartikler og halogenholdige lyskilder. Vi informerer også kundene våre om hvordan de kan redusere plastbruket sitt eller hvordan de kan bruke andre produkter i stedet for, sier Wie.
– I tillegg er vi Miljøfyrtårn-sertifisert, og kan også hjelpe våre kunder med å bli det samme. Vi har vært gjennom prosessen selv med beskrivelse av leverandørene, og kan bistå med å skaffe den nødvendige informasjonen som trengs. I tillegg til å veilede våre kunder om hvordan de kan gjøre gode miljøvalg. Vi har også tatt Plastløftet, og jobber med å redusere både vår egen og kundenes bruk av plast. Vi informerer kundene om hvordan de kan redusere plastbruket sitt og hvordan de kan bruke andre produkter i stedet for, sier Nerhus. – Og for noen år siden sluttet vi å legge pakksedler i eskene vi sender fra oss. Nå sender vi pakkseddel på e-post i stedet, og sparer miljøet for alt papiret vi pleide å printe ut hver eneste dag, avslutter han.
HENGER SAMMEN: – Vi ville ikke vært den leverandøren vi er uten alle menneskene som er glade i jobben sin, sier kontorgjengen.
Vil du vite mer om våre kontorprodukter?
Kontakt salgssjef Jan Ole Nerhus: 932 28 945 / jon@wj.no